12 juli 2010

old crow medicine show

Jag ligger vaken och kippar efter luft som en fisk i botten på båten. M sover och bråkkatten ligger och spinner mellan oss. I ett par dagar har vi sovit i en gäststuga vid en insjö, det var svalare och jag fick bada i flera dagar. M badar helst inte. M läser helst dagstidningar, böcker och äter glass. Det funkar det där, det funkar att vi är olika för vi är olika. Vi hanterar livet olika och jag har accepterat det för länge sedan även om jag liksom glömmer av mig och tror att han borde göra på ett annat bättre sätt.

Vid insjön fanns det många barn, vännernas barn. De lite större frågade om tjuvar och pistoler, de lite mindre frågade inte så mycket utan hängde med M vid strandkanten och samlade stenar eller plaskade i vattnet. Emellanåt hade jag en klump i halsen som till slut brast och rann över när någon frågade hur det var med M, nu? Han var annorlunda fick jag höra och jag såg det ju själv när jag såg M med deras ögon. Jag såg ju att han är dämpad och trött, jag såg att han var lite tunnare och kanske äldre i deras ögon och det gjorde ont.

Jag vet inte om det är så att det är för att vi oroar oss som M verkar annorlunda eller om det är för den överjävliga pollenallergin han dras med, jag tror lite på pollenallergin men det liksom rann över för mig i alla fall, och jag såg att han inte var som de tänker att han är, även fast han inte är så värst annorlunda egentligen.

Den 14e har de konferens om Ms prover och biopsier och allt vad det är, på stora sjukhuset. Det är viktigt att läkarna samtalar om biopsier och prover fick vi veta, de behöver hjälpas åt att tolka och göra en behandlingsplan och bestämma vem som ska vara Ms läkare i nästan skede.

14e är alltså nästa anhalt. Ännu ett datum i raden av alla de andra. Och jag noterar, och väntar, ännu en gång.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

MDB sa...

Hoppas att ni kan få ett bra besked efter den 14:e.

loba sa...

Allt det bästa till er.