11 november 2007

Musik för en söndag

Det här med musiksmak är ju ett komplext ämne som man skulle kunna avhandla i timmar. Det är ett ganska laddat ämne och folk går i gång på det, jag också. Jag blir som sagt förbannad när folk har "kass musiksmak" och inte bryr sig. Jag vet naturligtvis att jag är den dumma, att jag är den som ska skämmas för att jag dömer folk för det här. Och jag skyltar inte med det, folk märker det nästan aldrig, men JAG vet ju om det.

Några av mina bästa samtal har jag haft om musik. Det är ett igenkännande när man träffar någon som tycker om samma, eller liknande, eller i alla fall förstår att jag blir ivrig när jag ska berätta om hur M var blek och nervös för Tom Waitskonserten. Hur mannen bredvid oss grät, och hur en gungade fram och tillbaka med vidöppna ögon hela konserten. Jag tror inte att han blinkade en enda gång under hela konserten.

I dag är det en annan sorts musik jag lyssnar på. En annan del av min musiksmak.



5 kommentarer:

Mrs S sa...

Musik åh musik. En av mina största laster och nöjen.
Jag trodde att jag var intresserad av musik tills jag lärde känna M. och förstod att det var jag inte alls. Jag uppskattar fortfarande musik men jag lyssnar mera kritiskt och det kan göra mig riktigt förbannad att tycka om en låt som jag egentligen HÖR är dålig men som jag ändå gillar utan att kunna motivera varför. "Den gör mig glad" känns som en lite torftig förklaring även om jag kan tycka att det borde vara tillräckligt för att tycka om en låt. Miss Li - I'm sorry he's mine eller Jag vill va me Dej med Kniven i hjärtat t ex.

Jag kan lugnt erkänna att jag kan se ner på folk som jag anser har dålig musiksmak. Det är som att alla som diggar Danny är idioter som jag absolut inte skulle kunna ha något gemensamt med så jag ger dem inte ens en chans. Men alltför ofta stämmer det ju.
Internet är ganska bra på så sätt för här ser man inte folk och placerar inte in dem i fack innan man lärt känna dem och får därmed chansen att lära känna människor man inte ens hade pratat med annars. Jag har både synthare, trancefolk och elektronikadiggers på min msn och de har faktiskt lyckats vidga mina vyer lite. En annars inte helt lätt uppgift.

Att lyssna på helt annan musik än den vanliga kan vara så befriande ibland, lite som att låtsas vara någon annan. Jag brukar sätta på Chopins 3 Nocturnes, Op.9 No.1 in B Flat Major ibland när jag försöker leka sofistikerad vuxen. Det funkar ett tag faktiskt.

För övrigt undrar jag hur du gör för att få spelaren på din sida istället för att zshare'a?

smul sa...

Haha nu skrev du det jag ville få sagt med mitt inlägg fast på ett annat sätt.

spelaren på sidan lägger jag upp med box.net/lite - fast först måste man registrera sig på box.net. Förut kunde jag också lägga upp dem där via share files -> on blog, men jag får inte det att funka nu.

vad betyder zshare'a?

Mrs S sa...

Jag var reggad på box.net men nu verkar det ha blivit en betaltjänst. Betalar du för det?

Med zshare'a menar jag att lägga upp en länk till en zshare sida, typ: http://www.zshare.net/audio/34834528d819a3

Fru Kaos sa...

Jag vågar inte ens yttra vad jag gillar med risk för att du blir arg ;-)

smul sa...

Mrs S Jag betalar inte, men det beror nog på hur mycket man har laddat upp tror jag. Du kanske kan göra om det :)

fru Kaos, nja... du är ju åtminstone medveten om att du gillar kass musik ;)