21 april 2007

boktips III- Montecore: en unik tiger


Jo Den här boken lämnar mig inte. Jag bär den med mig som ett pärlhalsband, och ganska ofta fingrar jag på pärlorna och minns ur boken.

I alla fall, here goes;

Det är en brevväxling mellan faderns vän Kadir och Jonas Hassen Khemiri som resulterar i den här boken. Khemiri blir uppmanad att skriva boken om sin far och som hjälp på traven får han faderns tidigare år i Tunisien skickade till sig via e-mail av Kadir.

Själv skriver Kehmiri till fadern när han berättar om honom berättar sin version och ofta från barnets perspektiv.

Hela boken är en slags brevväxling mellan Kadir och Khemiri, ibland är de snudd på osams eftersom deras syn på fadern är olika. Emellanåt skriver Khemiri tillfadern och man häpnar över svängarna i boken och hur spännande och fantastiskt det är att läsa den.

Bara inledningen... "Hej, kära läsare, där du står bläddrande i bokbutiken! Låt mig explikera varför tid och finanser ska offras på just denna bok! Låt oss tillsammans visionera hur världens bästa pappa och superhjälte vandrar vitt kostymerad på sitt luxuösa lofts takterrass i New York [...]Hur uppnådes denna kosmiska succé för en påver föräldrafri pojke? Invstera i din biljett i bokens resa så får du vetskap!"

Jo köp den! Köp den för språkets och berättelsens skull, köp den för att det är roligt att ta del av något som är vardag för många men utöver det vardagliga för en del. Köp den för att du gillar en bra historia och för att du inte har läst något liknande, ialla fall inte helt nyligen. Har du dessutom läst franska eller andra latinska språk och har en liten aning ordstammar och grammatiken så skrattar du högt många gånger när du inser hur Kadir tänker när han skriver.

Det är en bok som är på min top-tio, lätt!

(Det stör mig är att JAG inte kan skriva tillräckligt bra för att göra boken rättvisa)

.............................................................................................................................................................................................
Andra bloggar om: , , , ,


Inga kommentarer: