06 april 2007

Långfredag för andra gången

Jag har inte ätit frukost ännu. M sover. Jag förstår inte hur han kan sova så många timmar som han gör. Själv har jag sovit lite mer än sju.

Jag tänker på långfredagar. Jag försöker minnas vad jag gjort de andra åren men jag kan bara minnas tom gata, jag på grön cykel och tomma hus och tom gata, inte en kompis någonstans, dötrist. Men om jag tänker på långfredagen förra året, så minns jag. Nästan i detalj kan jag återge den;
  • frukost..
  • resan..
  • ankomsten..
  • vännen + maken
  • shocken..
  • undran..
  • febern
  • ömheten..
  • samtalen..
  • smärtpumpen
  • dottern, barnen och äldste sonen
  • systern
  • väntan
  • boken om någon
  • tårarna
  • slutet
  • andra systern + maken
  • svimningen
  • tårarna,
  • tystnaden
  • farvälet
  • hemresan
  • tårarna
  • ömheten och kärleken
Nästa vecka blir det ett år sedan, men långfredagen är märkt av döden för oss även fast vi inte är troende. Även fast vi faktiskt mår ganska bra precis just idag och just nu så är det ett år sedan det var långfredag förra gången. Och förra gången sa vi farväl, idag ska vi snart säga god morgon.

Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: