17 januari 2008

Vad har du för musiksmak?

Jag fick frågan på jobbet idag, igen. Och det finns inget som är så svårt att sammanfatta som just den frågan. Jag kan inte! Det slutar alltid med att jag sitter och orerar om den och den låten och den artisten och försöker förklara hur de låter och drar paralleller mellan olika artister som jag tror att den frågande kanske har hört, men oftast har de inte det och jag blir förvånad. Jag tror inte att det jag gillar är unikt, inte på något sätt är det unikt, ändå är det ganska sällan så att någon vet vad jag pratar om, och jag får sammanfatta det hela med att jag inte gillar schlager eller tuggummipop.

Fast ibland vet folk så klart. Som M, han fattade och förstod och vi speedpratade i evigheter om den och den låten, om den artisten och konserter och känslan och texten och allt det som gör att vi älskar musiken och som gör att vi känner oss lite mer levande just när vi hör musik vi älskar.

I kväll har jag försökt göra en blandskiva till en kollega som faktiskt var intresserad på riktigt av att veta vilken slags musik som gör att man kan känna sig lite mer levande ganska ofta.

1, 16 Horsepower - Black Soul Choir
2, Josh Ritter - Kathleen
3, Nicolai Dunger - Hunger
4, Tom Waits - Alice
5, Ane Brun -Humming one of your songs
6, Allan Edwall - vaggvisa
7, Ed harcourt - She fell into my arms
8, The be Good Tanyas - The littlest birds

Är en god början även om jag känner mig skyldig som bara nämner åtta låtar av tusentals.

5 kommentarer:

Peter Madison sa...

Åhh..Josh Ritter, Ed Harcourt och Nicolai Dunger är hur bra som helst! Bra musiksmak har du! :)

Fru Kaos sa...

Jag gillar Carola...
Ville bara säga det ;-)

Hanna sa...

Åh,jag kanske måste göra mig ett blandband jag meeeed!!! Kul! (och nu spillde jag en heeeel kopp kaffe över hela skrivbordet och bör avrunda här..)

smul sa...

Peter Madison, ja självfallet tycker jag också att jag har bra musiksmak ;)

fru kaos; tjôta... ;)

hanna kaffe har en förmåga at åka ut när det är som minst lämpligt!

Anne sa...

instämmer, mycket bra. ane brun är kärlek.